4.01.2010

Under PRESSure

Διαβάζοντας μια νέα έρευνα για το παρόν και το μέλλον της ενημέρωσης σήμερα, δεν μπόρεσα να αντισταθώ άλλο σε έναν προβληματισμό (;) σε σχέση με τον τομέα μου που λίγο ή πολύ όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον Τύπο και την κάθε μορφής ‘ενημέρωση’ τον έχουμε στο πίσω μέρος των ...γραπτών μας.
Διότι το νιώθεις ότι από τη στιγμή που η χειμαρρώδης online κυκλοφορία πληροφορίας συνάντησε την οικονομική κρίση, ήταν που ήταν στραβό το κλίμα του Τύπου (κακά τα ψέματα την τελευταία δεκαετία) το΄φαγε και η οικονομική μαρμάγκα πρόσφατα και τελικά την πληροφορία ...ποιος θα πληρώσει;
Σύμφωνα με όσα διάβασα στην έρευνα για το παρόν και το μέλλον της ενημέρωσης ούτε ο αποδέκτης πληροφορίας (βλ. αναγνωστικό κοινό) ούτε ο σπόνσορας φαίνεται κατασταλαγμένος /διατεθειμένος να την πληρώνει online, από την άλλη οι βουτιές πωλήσεων των εντύπων δείχνουν ότι κι εκεί δεν υπάρχουν ελπίδες ακόμη και αν «η διαφημιστική αξία του κάθε επισκέπτη σε έναν ενημερωτικό ιστότοπο είναι δέκα φορές μικρότερη από την αξία ενός αναγνώστη εφημερίδας» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα...
Με τα πράγματα να «σφίγγουν» ολοένα από τη μία αλλά και το δημοσιευμένο περιεχόμενο στον περιοδικό τύπο να σε κάνει να αναρωτιέσαι πολλές φορές αν σε αυτόν ειδικά μιλάμε πλέον καθόλου για «ενημέρωση» ή απλά για «προβολή» και μόνο, δεν μπορείς να μην αναρωτηθείς αν τελικά δεν είναι μόνο το Διαδίκτυο ή η κρίση που σκοτώνει τα έντυπα...
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 δεν περνούσε μήνας που να μην φορτώσω τα ράφια μου με 5-10 ελληνικά/διεθνή περιοδικά... Θυμάμαι ότι το τελευταίο μηνιαίο budget μου για περιοδικά σε δραχμές ήταν κοντά στις 27.000 δρχ!!! Πλέον (δηλ. εδώ και 2-3 χρόνια περίπου) ανάθεμα κι αν δίνω με ευχαρίστηση 20 Eu το μήνα... Στη βιβλιοθήκη μου φυλάω ευλαβικά καμιά 200αριά τεύχη που δεν θέλω να αποχωριστώ και πλέον όλα όσα αγοράζω σήμερα πετιούνται στον κάδο ανακύκλωσης το πολύ σε μια εβδομάδα...
Το μόνο που νιώθω να μου έχει απομείνει από εκείνο το κόλλημα του κάποτε με τα έντυπα είναι μια ευχάριστη αγωνία στη θέα του News Stand που όμως γρήγορα μεταβάλεται σε ένα ξενέρωμα αφού διαβάσω χτυπήματα εξωφύλλων ή ξεφυλλίσω περιεχόμενα... και αναφέρομαι σε ελληνικούς και διεθνείς ‘αγαπημένους’ τίτλους.
Τα δύο ελληνικά γυναικεία περιοδικά που αγόρασα αυτό το μήνα, τα μετάνιωσα στο μεταξύ... Το ένα το διάβασα όλο μέσα σε ένα βράδυ (φαντάσου πόσο πράμα –δεν- είχε να διαβάσεις μάλλον...), το άλλο μου’ βγαλε μια κούραση και μιζέρια που φαινόταν ότι κάτι μέσα του δεν πάει καλά και ας διαψεύδονται οι φήμες που το θέλουν να πάει για κλείσιμο...
Κάποτε πλήρωνες (και περήφανα!) για ένα έντυπο που θα σου άνοιγε τα μάτια, θα σου «μιλούσε», θα έμπαινε στο μυαλό σου, θα σε κάλυπτε, θα σε διασκέδαζε, θα σε χαλάρωνε, θα σε εξέπλησσε με ένα μη αναμενόμενο φωτορεπορτάζ και σίγουρα θα είχε να σου πει και κάτι καινούριο...
Δυστυχώς κάνοντας μια αποδελτίωση σήμερα σε περιοδικά, δεν ξέρω πόσα «θέματα» θ’ αξίζει να σου μείνουν... Πόσα από αυτά ξέρεις ακριβώς από που τα τσίμπησε ο συντάκτης στο internet (και ας μην είσαι και συντάκτης!) και πόσες «έρευνες» έγιναν ΜΟΝΟ με πηγή τον Δόκτωρα Γκούγκλη... :P:P:P
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι για να μην είναι διατεθειμένος ο αναγνώστης να αγοράσει έντυπα (των 3, 5, 6μιση Ευρώ), μάλλον φταίνε και τα έντυπα και το περιεχόμενό τους –το οποίο μετά από τόσο αγώνα για το «τι πουλάει»... που και πάλι...δεν πουλάει!
Όσο και αν το internet μπουκάρει στο μυαλό του αναγνώστη, αν τον αναγνώστη τον ενδιαφέρεις θα σε πάρει... (Ή έτσι θέλω να πιστεύω τουλάχιστον...) Δεν έχει σημασία μόνο το μέσο στο οποίο θα ρέει η πληροφορία – η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ και όχι το μέσο τραβάει τον αποδέκτη (και online από πληροφορίες άλλο τίποτε... αλλά πόσες από αυτές είναι «αξιόπιστες»; Διότι η έρευνα λέει επίσης ότι «Η κυριαρχία των breaking news στο διαδίκτυο εις βάρος της έρευνας και της ανάλυσης καταλήγει στην άκριτη αναπαραγωγή δελτίων τύπου κάτι που ενισχύει την επίσημη εκδοχή των γεγονότων έτσι όπως αυτά περιγράφονται από τους εμπλεκόμενους παράγοντες (αστυνομία, κράτος, επιχειρήσεις, λόμπυ)».
Χμ, όμως δεν είναι λίγα και τα έντυπα που θυμίζουν την παροιμία ...πάρε με στο γάμο σου να σου πω και του χρόνου – κοινώς: αγόρασέ με να σου «πουλήσω» promo παραμύθι...
Δεν μπορώ ούτε θέλω να φανταστώ έναν κόσμο δίχως περιοδικά –και όχι όπως τον ζούμε σήμερα. Μολονότι έχει χρόνια που κατοικώ σε free press λημέρια, το παρόν και το μέλλον της ενημέρωσης, μόνο με ενεργό και απαιτητικό υποστηρικτή τον ίδιο τον αναγνώστη μπορώ να το φανταστώ ευοίωνο και ποιοτικό. Ειδάλλως η δικτατορία των κολοσσών θα είναι εκείνη που θα κάνει τη δουλειά της και κουμάντο στην κρίση μας – και δεν εννοώ την οικονομική φυσικά- σε όποιο μέσο και αν μεταδίδεται η «πληροφορία».

LET'S SAVE THE BEST FOR LAST:
"Μην ξεχνάς ότι προέρχομαι και από ένα σχολείο δημοσιογραφικό. Στη Γυναίκα μάθαμε να εκτιμάμε την αναγνώστριά μας. Όλα τα περιοδικά πρέπει να την εκτιμάνε", κρατάω αυτό που μου είπε σε πρόσφατη συνέντευξη η Μόλλυ Ανδριανού (Διευθύντρια του business unit περιοδικών του ΔΟΛ).  

2 comments:

Art Attack said...

"Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 δεν περνούσε μήνας που να μην φορτώσω τα ράφια μου με 5-10 ελληνικά/διεθνή περιοδικά... Θυμάμαι ότι το τελευταίο μηνιαίο budget μου για περιοδικά σε δραχμές ήταν κοντά στις 27.000 δρχ!!! Πλέον (δηλ. εδώ και 2-3 χρόνια περίπου) ανάθεμα κι αν δίνω με ευχαρίστηση 20 Eu το μήνα... "

Mia apo ta idia kai gia mena.Anarotiemai omws mipos einai kai thema ilikias pia.Mipos ftaiei to oti xortasame kai den yparxei kati allo na mas traviksei, ligo polu ta eidame ola.Arage oi neoi ekei gyrw sta 22-28 agorazoun opws agorazame emeis (i tha ithelan na agorazoun kai den mporoun oikonomika;) i ontws einai pleon vareta ta periodika akoma kai gi aytous.

Elen King said...

Akrivos idia periptosh an to metatopiseis mia dekaetia meta. Xekinisa me comics kai paidika periodika kai eftasa se ginaikeia kai mousika/kinimatografika. Pro euro ginotan xamos sto spiti kai o pateras mou thimamai epairne ena swro periodika autokinitwn kai mixanwn. Meta to euro meionodan kai zitima an pairnoume kanena otan pigainoume taxidi kai to metanionoume!

Eixa mia sizitisi me sinadelfo dimosiografo me toulaxiston 30 xronia empeiria kai pisteuei oti den prosferoun tin idia poiotita ston anagnosth. O anagnostis palia diavaze terastia arthra pou omos htan endiaferoda kai eixan roh, simera den diavazoume oute 5 seires. Isos vevaia h exelixh einai ta periodika sto internet pou exasfalizoun eikona, hxo kai kinisi.